Odszkodowania za błąd medyczny (lekarski)

 

Doznałeś szkody w wyniku niewłaściwego leczenia, diagnozy lub źle przeprowadzonego zabiegu / operacji? Podejrzewasz, że Twój stan zdrowia pogorszył się właśnie przez błąd lekarza?

Skorzystaj z pomocy specjalistycznej kancelarii od odszkodowań, która pomoże Ci uzyskać należne świadczenie za błąd medyczny i zrekompensować krzywdę.

Umów się na bezpłatne konsultacje, aby porozmawiać o szczegółach Twojej sprawy i możliwościach otrzymania środków finansowych.

Na zdjęciu widać młodą lekarke która siedząc przy stole notuje informacje które słyszy przez smartfon dotyczące tematu - odszkodowania za błąd medyczny (lekarski).

Czym jest błąd medyczny?

Błąd medyczny, czyli działanie lekarza (lub jego zaniechanie), które nie jest zgodne z aktualną wiedzą medyczną.

Wyróżniamy kilka typów takich “uchybień”, wśród których warto wymienić:

  • Diagnostyczne – dotyczące błędach w rozpoznaniu chorób.
  • Terapeutyczne – polegające na niewłaściwym doborze sposobów leczenia.
  • Techniczne – odnoszące się bezpośrednio do zabiegu.
  • Organizacyjne – związane z funkcjonowaniem placówki medycznej.
  • Informacyjne – czyli brak odpowiedniego lub niewłaściwe poinformowania pacjenta.

Niepowodzenie w leczeniu nie zawsze jest traktowane jako błąd medyczny. Warto wiedzieć, że takie sytuacje mogą być po prostu rezultatem nieszczęśliwego wypadku medycznego, który z kolei nie rodzi odpowiedzialności prawnej. O ile zachowano wszelkie procedury.

Kto może przysługiwać odszkodowanie za błąd lekarski?

Osobą, która ma prawo dochodzenia rekompensaty w pierwszej kolejności, jest oczywiście sam pacjent. Jeśli w wyniku uchybienia dojdzie do jego śmierci – prawo takie przechodzi na członków najbliższej rodziny (w tym: małżonka, dzieci, rodziców, rodzeństwo itp.).

Co interesujące, odszkodowanie może należeć się również osobom poszkodowanym pośrednio, czyli takim, które muszą zrezygnować z pracy, aby opiekować się poszkodowanym.

Za jakie błędy medyczne można uzyskać odszkodowanie?

Najczęstsze przypadki obejmują takie zdarzenia, jak: błędna diagnoza, zakażenia szpitalne, powikłania pooperacyjne. Do tej grupy możemy także dodać błędy w farmakoterapii (niewłaściwe leki lub ich złe dawkowanie), uszkodzenie zdrowych narządów (np. podczas zabiegu), a także wykonywanie procedur bez świadomej zgody pacjenta.

Kluczowe jest udowodnienie związku przyczynowego między błędem a powstałą szkodą. Pamiętaj, że odpowiedzialność może ponosić nie tylko konkretny lekarz, ale też cała placówka medyczna poprzez niewłaściwą organizację pracy.

Komu przysługuje jednorazowe odszkodowanie z ZUS? W jakiej wysokości?

Jednorazowe odszkodowanie z ZUS przysługuje pracownikowi, który doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu wskutek wypadku przy pracy. A w przypadku śmierci – uprawnionym członkom rodziny.

Wysokość świadczenia jest uzależniona od uszczerbku na zdrowiu (liczonego w procentach). Jest on określany przez lekarza orzecznika – po zakończeniu leczenia i rehabilitacji. Aktualnie wynosi 20% przeciętnego wynagrodzenia – za każdy 1% uszczerbku.

Jakie odszkodowania i zadośćuczynienia możesz otrzymać?

W tym obszarze możemy mówić o kilku formach rekompensaty finansowej. Podstawowym świadczeniem jest oczywiście zadośćuczynienie za doznaną krzywdę (ból, cierpienie i pogorszenie jakości życia). Poza nim, poszkodowanym przysługuje odszkodowanie za poniesione szkody materialne (koszty leczenia, rehabilitacji, specjalistycznej opieki, leków itp.).

Dodatkowo, możesz żądać rekompensaty za utracone zarobki oraz zmniejszone szanse na przyszłość. W poważniejszych przypadkach można ubiegać się o przyznanie renty. Jeśli błąd medyczny doprowadził do śmierci pacjenta – członkom jego rodziny przysługuje zadośćuczynienie za ich cierpienie, a także zwrot kosztów leczenia i pogrzebu. Stosowne odszkodowanie powinny dostać również osoby, wobec których miał np. obowiązek alimentacyjny.

Kto odpowiada za błąd medyczny? Od kogo żądać odszkodowania?

Odpowiedzialność za błąd medyczny może spoczywać na kilku podmiotach. Najczęściej roszczenia kieruje się przeciwko placówce medycznej (szpitalowi, przychodni, klinice), która odpowiada za działania swoich pracowników. W niektórych przypadkach można dochodzić odszkodowania bezpośrednio od lekarza, szczególnie gdy błąd popełniono w prywatnym gabinecie. Za błędy w publicznej służbie zdrowia może odpowiadać także Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego będąca organem tworzącym placówkę. Warto pamiętać, że wszystkie podmioty lecznicze mają obowiązkowe ubezpieczenie OC, więc faktycznym płatnikiem odszkodowania będzie zazwyczaj towarzystwo ubezpieczeniowe. W praktyce najskuteczniejszą strategią jest skierowanie roszczeń jednocześnie do placówki medycznej i jej ubezpieczyciela.

W jaki sposób to udowodnić? Jak dochodzić swoich roszczeń? Ile masz na to czasu?

Ciężar dowodu spoczywa głównie na pacjencie, który musi wykazać fakt popełnienia błędu, a następnie – związek przyczynowy z samą szkodą. Najważniejsza jest więcej kompletna dokumentacja medyczna.

Postaraj się zadbać o nią od razu po zdarzeniu. Dodatkowo – pozyskaj opinie biegłych lekarzy, którzy oceniają prawidłowość postępowania medycznego, a także zeznania świadków. W niektórych sytuacjach pomocne mogą okazać się nagrania rozmów z lekarzami (jeśli były dokonywane zgodnie z prawem) oraz fotografie.

Istnieją 2 główne ścieżki dochodzenia roszczeń za błędy medyczne:

  • Postępowanie przed komisją – szybsze i mniej formalne, ale dotyczy tylko zdarzeń w szpitalach i zazwyczaj kończy się niższymi odszkodowaniami.
  • Postępowanie sądowe – trwa dłużej, ale może przynieść wyższe rekompensaty.

Na dochodzenie swoich roszczeń masz 3 lata – liczone od momentu, gdy dowiedziałeś się o szkodzie.

na zdjęciu widać salę operacyjną i zespół lekarzy dyskutujących na temat odszkodowania za błąd medyczny (lekarski).

Ile kosztuje “walka” o wypłatę odszkodowania za błąd w sztuce lekarskiej?

Nie ma co ukrywać. Sprawy o błędy medyczne należą do najbardziej skomplikowanych postępowań odszkodowawczych. Dochodzenie swoich praw wiąże się z wysokimi kosztami, do których należy zaliczyć opłaty sądowe, opinie biegłych, wynagrodzenie pełnomocników oraz wydatki związane z uzyskaniem dokumentacji. W trudnej sytuacji finansowej możesz ubiegać się o zwolnienie z kosztów sądowych i ustanowienie pełnomocnika z urzędu.

Jak sobie z tym poradzić? Warto rozważyć współpracę z kancelariami odszkodowawczymi, które bardzo często pobierają wynagrodzenie naliczane procentowo od uzyskanego odszkodowania. Wyspecjalizowana kancelaria zapewnia bezcenną pomoc w interpretacji dokumentacji medycznej, formułowaniu precyzyjnych zarzutów i gromadzeniu odpowiednich dowodów. Choć wydatki mogą wydawać się wysokie, profesjonalna pomoc prawna znacząco zwiększa szanse na uzyskanie odpowiedniej rekompensaty.

 

Dochodzenie odszkodowań za błędy medyczne – usługi kancelarii KRO24

Nasza kancelaria odszkodowawcza może pochwalić się bardzo bogatym doświadczeniem w sprawach dotyczących dochodzenia roszczeń od placówek medycznych oraz ubezpieczycieli. Oferujemy kompleksową obsługę prawną, obejmującą analizę dokumentacji medycznej, konsultacje z ekspertami oraz reprezentację naszych klientów. Skontaktuj się z nami, aby umówić się na bezpłatną konsultację w naszych biurach w Katowicach, Wrocławiu lub Łodzi.

Skontaktuj się z nami aby otrzymać uczciwą kwotę odszkodowania.