Odszkodowania za wypadek w pracy
Odszkodowania za wypadek w pracy
Statystycznie blisko 30% każdego tygodnia spędzamy w pracy oraz w drodze do niej i z niej. Często pracujemy pod dużą presją, wykonujemy skomplikowane czynności wymagające skupienia i precyzji. Wystarczy chwila nieuwagi albo słabszy dzień, aby narazić się na poważny w skutkach wypadek. Nierzadko przyczyną jest również niewłaściwe działanie sprzętu, maszyn, pojazdów czy osób trzecich. Na skutek wypadku możemy tymczasowo lub na stałe stracić część dochodów. Również powrót do zdrowia wiąże się z kosztami. Na szczęście w większości przypadków poszkodowanym pracownikom przysługuje odszkodowanie.
Czym jest wypadek w pracy?
Definicja wypadku w pracy wskazuje na nagłe zdarzenie, wynikające bezpośrednio z wykonywanej pracy, którego skutkiem jest uraz lub śmierć. Może to oznaczać czynności rutynowe, wynikające ze specyfiki stanowiska, jak również wszelkie działania dodatkowe, podejmowane na polecenie przełożonego. Za wypadek w pracy uznaje się również takie zdarzenie, które zaszło pomiędzy siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązków, w tym również w trakcie podróży służbowej.
Co przysługuje poszkodowanemu w wypadku w pracy?
Zarówno sama osoba, która ucierpiała w wyniku wypadku w pracy, jak i jej najbliżsi, mają prawo do różnego typu świadczeń. Ich rodzaj oraz wysokość uzależnione są od wielu czynników, m.in. od stopnia uszkodzenia ciała, jak również od okoliczności i konsekwencji samego zdarzenia. Do świadczeń zalicza się m.in.:
Odszkodowanie jednorazowe, wypłacane za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu.
Odszkodowanie jednorazowe z tytułu orzeczenia całkowitej niezdolności poszkodowanego do pracy lub do samodzielnej egzystencji.
Odszkodowanie jednorazowe dla małżonka lub dziecka, jeśli poszkodowany zmarł na skutek wypadku.
Renta, wypłacana poszkodowanemu lub renta rodzinna, jeśli zmarł on na skutek wypadku.
Inne świadczenia (np. zasiłek wyrównawczy, świadczenie rehabilitacyjne).
Jak ubiegać się o odszkodowanie za wypadek w pracy?
Każdy wypadek w pracy wymaga postępowania zgodnie z procedurami. O zaistniałej sytuacji trzeba niezwłocznie poinformować przełożonego a jeśli zachodzi taka konieczność, wezwać pomoc specjalistyczną (pogotowie ratunkowe lub inne służby).
Pracodawca w ciągu 14 dni ma obowiązek sporządzić protokół wypadku. Poszkodowany lub jego rodzina zapoznają się z nim i jeśli zgadzają się z jego treścią, podpisują go w ciągu kolejnych 5 dni.
Wykonując swoje codzienne czynności, jesteśmy zobowiązani do przestrzegania zasad BHP. To właśnie lekceważenie tych wytycznych jest najczęstszą przyczyną odmowy wypłaty odszkodowania. Ubezpieczyciel argumentuje wówczas, że do uszkodzenia ciała doszło niejako na własne życzenie poszkodowanego.
W rzeczywistości sytuacja może być o wiele bardziej złożona. Niejednokrotnie pracownicy ignorują wytyczne BHP na wyraźne żądanie pracodawcy i pod groźbą zwolnienia. Jesteś w trudnej sytuacji w związku z wypłatą odszkodowania tytułem wypadku w pracy? Zobacz kto poprowadzi Twoją sprawę.