Przyszła do Ciebie decyzja o wysokości przyznanego odszkodowania z OC sprawcy i… no cóż, delikatnie mówiąc – wypłata nie opiewa na kwotę, która w jakikolwiek sposób by Cię satysfakcjonowała? Dobra wiadomość jest taka, że jeszcze nic straconego! Możemy śmiało powiedzieć, że zaniżanie kwot wypłacanych odszkodowań stanowi dość powszechną praktykę, po którą często sięgają ubezpieczyciele. Ale czy to oznacza, że musisz się z tym pogodzić? Nie do końca!
Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak skutecznie walczyć o swoje prawa i uzyskać należną kwotę odszkodowania. Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie garść porad o tym, jak przygotować odwołanie, jakie dokumenty należy zgromadzić oraz w jakich ramach czasowych należy działać.
W jakich sytuacjach najczęściej mamy do czynienia z zaniżeniem kwoty odszkodowania?
Z sytuacją, nad którą pochylamy się w tym artykule (czytaj: zaniżone odszkodowanie) mamy do czynienia wówczas, gdy ubezpieczyciel wypłaca kwotę, która nie jest wystarczająca, aby pokryć rzeczywiste koszty naprawy lub odtworzenia stanu sprzed szkody. Możemy mówić o tym, gdy proponowana kwota nie wystarcza na naprawę w autoryzowanym serwisie lub gdy ubezpieczyciel bezpodstawnie uznaje szkodę za całkowitą – nawet przy stosunkowo niewielkich uszkodzeniach, które da się naprawić.
Do najczęstszych tego typu praktyk zaliczamy: stosowanie zawyżonej amortyzacji części, uwzględnianie w kalkulacji zamienników zamiast części oryginalnych, zaniżanie stawek roboczogodzin czy pomijanie niektórych uszkodzeń.
Jakie prawa przysługują poszkodowanym?
Jako poszkodowany w wypadku komunikacyjnym (z winy innego sprawcy) masz pełne prawo do przywrócenia pojazdu do stanu sprzed wypadku.
Co to dokładnie oznacza? Jest to nic innego, jak możliwość wykorzystania nowych oraz oryginalnych części (bez potrącania amortyzacji). Ubezpieczyciel nie może także narzucać Ci wyboru konkretnego warsztatu naprawczego, a tym bardziej – zmuszać do zastosowania tzw. zamienników.
Dodatkowo, przysługuje Ci również prawo do:
- Zwrotu kosztów wynajmu pojazdu zastępczego (na czas naprawy).
- Odszkodowania za utratę wartości handlowej pojazdu.
Jak skutecznie odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?
Aby takie odwołanie przyniosło oczekiwane rezultaty – będzie Ci potrzebna naprawdę solidna i dobrze opracowana dokumentacja.
Absolutną podstawę stanowi udokumentowanie uszkodzeń (za pomocą zdjęć lub nagrań). Pomocna w dochodzeniu swoich praw będzie również ekspertyza niezależnego rzeczoznawcy, opracowanie kosztorysów napraw (najlepiej z autoryzowanego serwisu), jak również – dowody kosztów poniesionych na wykonane naprawy (faktury). Taki kosztorys powinien szczegółowo opisywać technologię naprawy i wszystkie niezbędne prace dodatkowe. Uwzględniający aktualne stawki roboczogodzin i ceny części oryginalnych.
Warto również mieć dokumenty potwierdzające historię serwisową pojazdu i jego wartość przed szkodą. Aby odwołanie było skuteczne – powinno zawierać uzasadnienie, dlaczego zaproponowana kwota jest niewystarczająca.
O czym pamiętać podczas przygotowania dokumentacji?
Kluczem do skutecznego odwołania jest właściwe przygotowanie dokumentacji. Podstawę stanowi pismo odwoławcze zawierające numer szkody, datę zdarzenia, dane kontaktowe oraz merytoryczne uzasadnienie Twojego stanowiska. Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela wzór można ściagnąć z internetu aby wyglądało bardziej profesjonalnie.
Nasza rada: skup się na faktach i merytoryce. Oficjalne pisma nie są najlepszym miejscem, aby rozładowywać swoje nerwy i pokazywać niepotrzebne emocje.
Pamiętaj o zachowaniu kopii całej korespondencji i wysyłaniu dokumentów listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. To na wypadek, gdyby “jakimś cudem” zagubiły się u ubezpieczyciela.
Na odwołanie masz zazwyczaj 30 dni. Jeśli jednak przegapisz ten termin – nic straconego. Takiego typu roszczenia przedawniają się dopiero po 3 latach.
Jak prowadzić negocjacje z ubezpieczycielem?
W tego typu komunikacji najbardziej liczy się przygotowanie oraz spokój. Wszelkie przedstawiane argumenty popieraj odpowiednią dokumentacją. Całą swoją korespondencję prowadź najlepiej pisemnie – tak, aby móc łatwo dokumentować wszelkie poczynione ustalenia.
Nie polecamy godzić się na pierwszą zaproponowaną sumę odszkodowania. Z doświadczenia wiemy, że ubezpieczyciele bardzo często zostawiają sobie tzw. bufor bezpieczeństwa (lub jak kto woli – margines do negocjacji).
Twoje szanse na otrzymanie oczekiwanej kwoty rosną, jeśli masz w zanadrzu ekspertyzy niezależnych rzeczoznawców oraz kompletne kosztorysy przygotowane przez autoryzowany serwis.
Co zrobić, jeśli odwołanie nie przyniesie skutku?
Gdy próba polubownego załatwienia tej sprawy nie da Ci oczekiwanego efektu – rozważ sięgnięcie po wsparcie profesjonalnej kancelarii odszkodowawczej lub prawnika specjalizującego się właśnie w sprawach ubezpieczeniowych.
Tacy eksperci doskonale znają praktyki ubezpieczycieli i wiedzą, w jaki sposób skutecznie i szybko argumentować roszczenia.
Gdy i to nie przyniesie skutku – w ostateczności pozostanie Ci wkroczenie na drogę sądową. Choć może być czasochłonna – bardzo często kończy się korzystnym dla poszkodowanego wyrokiem.
Potrzebujesz pomocy w uzyskaniu satysfakcjonującej kwoty odszkodowania?
Jeśli otrzymałeś zaniżone odszkodowanie, nie musisz zmagać się z tym problemem w pojedynkę! Nasi eksperci z kancelarii KRO24 pomogą Ci przygotować skuteczne odwołanie, przeprowadzą negocjacje z ubezpieczycielem i zadbają o uzyskanie właściwej kwoty odszkodowania.
Zapraszamy do kontaktu telefonicznego, mailowego lub bezpośredniego w jednej z naszych placówek we Wrocławiu, Katowicach oraz Łodzi.
0 komentarzy